Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Lietuvių kalba>Konceptualiosios gėdos metaforos lietuvių kalbos pasaulėvaizdyje
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Konceptualiosios gėdos metaforos lietuvių kalbos pasaulėvaizdyje

  
 
 
1234567891011121314151617181920
Aprašymas

Įvadas. Kalbos pasaulėvaizdis kaip tikrovės interpretacija. Konceptualiosios metaforos. Tikrovės suvokimo būdas (mąstymo atspindys). Kognityvinės metaforos teorija. Konceptualiųjų metaforų sandara. Praktinė dalis. Konceptualiųjų gėdos metaforų specifika. Konceptualioji metafora GĖDA yra DAIKTAS. Konceptualioji metafora GĖDA yra PURVAS. Konceptualioji metafora GĖDA yra SKYSTIS. Konceptualioji metafora GĖDA yra UGNIS. Konceptualioji metafora GĖDA yra ŽVĖRIS. Asociacijų eksperimentas 1. Asociacijų eksperimentas 2. Išvados. Priedai (2).

Ištrauka

Darbo objektas: Konceptualiosios gėdos metaforos lietuvių kalboje pasaulėvaizdyje.
Tiriamoji medžiaga: darbo pagrindas šimtas žodžio gėdos vartojimo pavyzdžių, kurie rinkti iš VDU (Vytauto Didžiojo universitetas) Kompiuterinės lingvistikos centre sudaryto Tekstyno (prieiga per internetą http://donelaitis.vdu.lt ).1
Darbo tikslas ir uždaviniai
Tikslas: aprašyti kalba išreikštą dalį koncepto lietuvių kalbos pasaulėvaizdyje reprezentuojama žodžiu gėda. Siekiant užsibrėžto tikslo keliami tokie uždaviniai:
1.Surinkti empirinę medžiagą.
2.Pateikti optimalų koncepto aprašymo būdą.
3.Ištirti, kaip gėda suvokiama lietuvių kalbos pasaulėvaizdyje.
Darbo metodika siekiant nurodyto tikslo, taikomas konceptualiosios analizės metodas.
Darbo struktūra:
Įvadas, keturi skyriai, išvados, šaltinių sąrašas, literatūros sąrašas.
Priedai.
Pirmame skyriuje aprašoma kalbos pasaulėvaizdis.
Antrame skyriuje aprašoma kognityvinė metaforos teorija, konceptualiųjų metaforų sandara.
Trečiame skyriuje aprašoma, kokios yra konceptualiosios gėdos metaforos.
Ketvirtame skyriuje aprašomas asociacijų eksperimentas, pateikiami apibendrinti jo rezultatai.
Tekste pusjuodžiu šriftu išskiriami pirmą kartą vartojami terminai, svarbiausi teiginiai. Kursyvu surinktuose pavyzdžiuose, žodžiai tiesiogiai susiję su teiginiu, kurį tas pavyzdys iliustruoja, papildomai pabraukiami.

Kalbos pasaulėvaizdis — ypatingas pasaulio "atspalvis", priklausantis nuo nacionalinės daiktų ar reiškinių, procesų vertės, kurią lemia tautai būdingos veiklos, gyvenimo būdo ir kultūros ypatybės. Tai kas yra kalboje, nėra veidrodinis tikrovės atspindys. Skirtingomis kalbomis kalbantys žmonės pasaulį mato šiek tiek kitokį, nes įvairiomis kalbomis pateikiami pasaulio vaizdai iš dalies universalūs, iš dalies skiriasi.1
Metafora — tropas, suprantamas kaip vieno daikto, veiksmo, reiškinio ar jų ypatybės pavadinimas, vartojamas kitam daiktui, veiksmui ar ypatybei pavadinti, vieno dalyko persakymas kitais žodžiais.2
Kognityvinė teorija atskleidžia giliausius sąmonės struktūrų — mąstymo ir pažinimo — metaforiškumą. Abstraktūs dalykai suvokiami per konkrečius, o šie remiasi bendra žmogiška fizine ir kultūrine patirtimi.3
Konceptualioji metafora — tai viena iš suvokimo pavidalų. Konceptualiosios metaforos esmė — ištakų ir tikslo sričių tarpusavio ryšys.
Kalbotyroje emocinių būsenų ypatybės siejamos su atitinkamomis konceptualiosiomis metaforomis. Kognityvine / konceptualiąja metafora vadinama viena iš konceptualizacijos formų, kognityvinis procesas, kuris išreiškia ir formuoja naujas sąvokas ir be kurio neįmanoma gauti naujų žinių. Metafora koreliuoja su žmogaus gebėjimu pastebėti ir apibendrinti panašumus tarp skirtingų individų ir objektų klasių4
Terminai kognityvinė metafora ir konceptualioji metafora yra sinonimiški.5 Svarbiausia panašybė mąstant žinių — perkėlimas iš vienos srities į kitą. Visa sąvokų visuma yra metaforiška. Metaforų kalboje yra tik todėl, kad jų yra konceptualiojoje sistemoje.
Konceptas — objekto atspindžio įkūnijimas žodžio reikšmėje.6 Kokybinius abstraktų požymius — stiprumą, silpnumą, teigiamą ar neigiamą abstrakto vertinimą, galimybę jį kontroliuoti bei ar šis abstraktus objektas yra pageidaujamas, visa tai apibendrina konceptualiosios metaforos. Pastarosios parodo kiekvieno kalbos vartotojo suvokiamos abstrakčių fenomenų ypatybes. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2007-05-15
DalykasLietuvių kalbos kursinis darbas
KategorijaLietuvių kalba
TipasKursiniai darbai
Apimtis19 puslapių 
Literatūros šaltiniai6 (šaltiniai yra cituojami)
Dydis33.77 KB
Autoriusregina
Viso autoriaus darbų2 darbai
Metai2006 m
Klasė/kursas2
Švietimo institucijaŠiaulių Universitetas
FakultetasHumanitarinis fakultetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word Konceptualiosios gedos metaforos lietuviu kalbos pasaulevaizdyje [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą