Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Lietuvių kalba>Publicistinis stilius
   
   
   
1
naudingas +1 / nenaudingas 0

Publicistinis stilius

  
 
 
1234567891011
Aprašymas

Publicistikos atsiradimas ir plitimas Lietuvoje. Publicistikos temos. Funkcijos. Retorika. Publicistinio stiliau sakinių ilgiai. Publicistinių tekstų trūkumai. Stilių sąveika. Publicistinio stiliaus požymiai.

Ištrauka

Publicistinis stilius – greičiausiai kintanti bendrinės kalbos atmaina, turinti senas tradicijas. Jos užuomazgos – antikos oratorių viešos kalbos, antikos, viduramžių istorikų, biografų veikalai, rašytojų satyros, dvasininkų pamokslai. Oratorių kalba – tai politinio veikėjo, teisininko (gynėjo, kaltintojo) žodis, kalba minėjime, mitinge, iškilmingame susirinkime. Lemiamą reikšmę turėjo spaudos atsiradimas XV a. Savarankiška raštijos rūšimi tapo XIX a., kai jai skelbti pradėta leisti periodinė spauda. Periodinėje spaudoje išpopuliarėjo publicistikos žanrai: straipsnis, reportažas, recenzija, feljetonas, pamfletas, atsišaukimas, komentaras, atviras laiškas. XX a. publicistika skelbiama ir per radiją, televiziją, internetą. Iš jos sąveikos su kitomis kūrybos sritimis susidarė tarpiniai žanrai ir specifinės rūšys: apybraiža, kino kronika, dokumentinis filmas, televizijos žurnalas, karikatūra, plakatas ir kt.
Lietuvoje šio stiliaus užuomazgas galima sieti su L. Ivinskio kalendoriais, ėjusiais 1846-1862 metais. Laikraščių ir žurnalų "pagausėjimas jau XIX a. pabaigoje iškėlė publicistinį stilių į pirmą vietą tarp kitų nacionalinės literatūrinės kalbos stilių". Tuomet ėjusioje "Aušroje", "Varpe" ir kituose laikraščiuose kristalizavosi publicistinio stiliaus specifinės raiškos normos. Pokario metais publicistika patyrė didelį ideologinį poveikį, todėl kito tematika, ją veikė kiti lingvistiniai faktoriai. Šių dienų publicistikos sakinių imtis sudaryta Lietuvos Atgimimo metais, kai laikraščių puslapiuose pasirodė itin daug ekspresyvinio postilio tekstų. Šiuo metu pastebima kita tendencija – pagausėjo informacinio analitinio postilio straipsnių, susiaurėjo informacinio teksto apimtis.
Publicistiką (lot. publicus "viešas") sudaro aktualios tematikos, ryškaus tendencingumo, faktiniais duomenimis paremti, autoriaus požiūrį ir idealus tiesiogiai reiškiantys kūriniai. Skiriama masinei, nediferencijuotai auditorijai, dažnai labai skirtingo statuso, todėl atrenkant kalbos priemones turi būti atsižvelgiama į jos interesus. Tekstų turinys labai įvairus. Jį sudaro svarbios visuomenės problemos: politinio gyvenimo aktualijos, mokslo dalykai, kultūros bei meno, švietimo ir kiti reiškiniai. Turinys gali veikti sakinių ilgį ir struktūrą. Publicistinio stiliaus tekstai turinio atžvilgiu dažniausiai skirstomi į kelias grupes:
1. vidaus ir užsienio politika (tipinė publicistinio stiliaus tekstų tematika);
2. mokslo ir technikos problemos;
3. ugdymas, moralinės bei etinės problemos;
4. meno (literatūros, dailės, muzikos, teatro ir pan.);
5. sporto ir kiti buitinės tematikos straipsniai. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2005-09-27
DalykasLietuvių kalbos referatas
KategorijaLietuvių kalba
TipasReferatai
Apimtis9 puslapiai 
Literatūros šaltiniai5
Dydis18.26 KB
Autoriusmili
Viso autoriaus darbų1 darbas
Metai2005 m
Klasė/kursas12
Švietimo institucijaVilniaus Karoliniškių gimnazija
Failo pavadinimasMicrosoft Word Publicistinis stilius [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 9 puslapiai 
  • Vilniaus Karoliniškių gimnazija / 12 Klasė/kursas
  • 2005 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
+1
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą